Тази година, в онлайн изданието на CineLibri Ви представяме едно поразително документално изследване – филмът „Ваймар Експрес“. Той посветен на Европeйския писателски съюз и пропагандата за нацистка културна хегемония над Европа от страна на Йозеф Гьобелс, Фани Попова-Мутафова, Кнут Хамсун, Робер Бразийяк. Сценарист и режисьор на филма е Милена Фучеджиева, известна като писател, публицист, сценарист и драматург. Историята във филма започва и завършва като разказ в първо лице. През същността си, обаче документалният филм проследява изключително важни, същевременно непознати за мнозина у нас исторически факти и събития, в които България има сериозно участие.
Преди 5 години, търсейки информация за Фани Попова-Мутафова на английски в интернет, попаднах на тази книга от историка Бенджамин Мартин – „Новият нацистко-фашистки ред за европейската култура“. Веднага си я поръчах. Книгата е изключително изследване на нацистката пропаганда и европейските й амбиции. Разбрах за съществуването на Европейския писателски съюз, на който Фани Мутафова се оказа съучредител. Така се зароди моето желание „да правя кино“.
Така накратко Милена Фучеджиева представя началото на своя документален проект, който от днес е наличен онлайн в платформата Neterra.TV+. Ние също я потърсихме, за да научим повече и да внигнем по-надълбоко в същността на нейната идея „да прави кино“. Ето и какво сподели самата тя с нас.
Филм за какво е „Ваймар Експрес“?
Милена Фучетжиева: За отговорността на хората на изкуството пред историята. Как се отнасяме към тези, които застават на античовешки позиции!
Казвате, че баба ви е човекът, който първи ви среща с Фани Попова-Мутафова – кое е първото впечатление, което си спомняте?
Бях шокирана, че голяма писателка живее в бедност. Но вие ще го видите във Ваймар Експрес. В него има само две мои появявания в началото и края, именно за да разкажа за личното си впечатление. Извън това говорят само големи български и европейски историци, социолози и литературоведи.
Във вас като писател, какво промени срещата с Фани Попова-Мутафова?
Винаги ще бъда възхитена от таланта й – когато го е използвала да пише романи, а не нацистка пропаганда. За мен тя остава впечатляваща женска фигура в българската литература.
Какво най-много ви впечатли в нея, вече като възрастен човек, когато решавате тя да бъде един от героите в документалния ви филм?
Във филма се говори за трима писатели, тя не е главен герой, нито филмът е за нея конкретно. Историята заради която направих този филм е създаването на Европейски писател съюз по инициатива на Гьобелс, а Фани Попова-Мутафова е съ-учредител.
Какво е основното послание, което вие, като автор, изпращате с помощта на този филм?
Думите имат значение, особено когато си писател, който хората харесват и четат. Също така е важно да се разбере, че талантът не означава непременно мил, добър и хуманен човек.
Във филма става дума и за други двама, популярни в средата на 20 век, автори. С какво всеки от тях ви впечатли?
Техните съдби ми отвориха очите за едни исторически факти за които в България не знаем нищо – след края на Втората световна война Кнут Хамсун е изкаран от норвежкия „народен съд“ психически неадекватен за да го опазят да не влезе в затвора или да бъде убит, а Робер Бразийяк е бил осъден на смърт и разстрелян.
Защо решихте филмът да се казва по този начин – „Ваймар експрес“ и накъде ще ни отведе той?
Няма такъв влак, аз си го измислих като метафора за експресния път към славата, който в случая е бил пътуването на писателите от 17 европейски страни към Ваймар, където ги е очаквал Гьобелс.
Колко време отне работата по филма и кои бяха най-трудните моменти?
Заснемането не е толкова дълъг период, колкото проучването. Като цяло този филм е 4 смислени години от живота ми. Трудните моменти бяха разкритията за тъмната страна на личността на Мутафова и чувството ми за вина, че ще ги разкрия за широката публика.
Като писател и сценарист, и в контекста на фестивала „CineLibri“, каква според вас, е формулата за качествена екранизация?
Да се запази духа на книгата и екранизираните герои да не станат схематични. На първо място и най-важно е да се направи добра сценарна адаптация, а това не е лесно.
Филмът получи своята премиера в навечерието на ужасяващите събития в Близкия изток. Смятате ли, че темата, свързана с антисемитизмът е отново актуална или може би – тя никога не е слизала от дневния световен ред?
Тази тема никога няма да изчезне, уви. Тя е и една от темите на филма ми. Събитията от последните дни за съжаление показаха, че антисемитизмът е жесток и безмилостен звяр с който трябва да се борим. Разбира се, аз дълбоко съчувствам и съм разстроена за палестинските граждани, които са в тежка хуманитарна криза. Надявам се, че тя ще бъде някак разрешена. Но ще има ужасно много невинни жертви и от двете страни, което е трагично. И те би трябвало да тежат на съвестта на Хамас, но знаем, че тези хора нямат съвест.
Филмът „Ваймар Експрес“ от днес е достъпен в платформата Neterra.TV+ и едно от българските заглавия в онлайн изданието на CineLibri 2023. Не пропускайте да го изгледате, защото той обогатява не само знанията ни за отминали исторически събития и личности, но може би, ни дава някакво обяснение за случващото се днес, в света, в който ние всички живеем.
Коментари