Време за „Киномания“

Време за „Киномания“. Този месец София има все по-ясното усещане за кино, защото „Киномания“ 2021 вече е тук! 35-тото издание посреща зрителите на 18 ноември и ще продължи до 5 декември включително. То ще се случи в някои от малките кина, които работят, както и в задължителната зала 1 на НДК. Тази година кино форумът може да се похвали с прекрасна селекция от по-комерсиалното кино, което така и не стига до родните екрани. Ще видим онези заглавия, за които само четохме и слушахме, че са обрали награди и адмирации на различни международни фестивали. Разбира се, ще се насладим и на много европейско кино. Като специален акцент е поставен върху френското кино. Изобщо – градът е кино, насладете му се!

А какво гледаме на „Киномания“ тази година? Е, тук ви предлагаме нашата селекция от филми, разделени в няколко категории.

Велики, известни, комерсиални режисьори

Киномания: Паралелни майки

Новият филм на Педро Алмодовар ще открие тазгодишното издание на Киномания. В тази смълчана съвременна мелодрама две жени от различни поколения се оказват неразривно свързани след съвместното си пребиваване в родилното отделение. Те се озовават в мадридската болница при съвсем различни обстоятелства – при едната е случайност, при другата – травма. А тайната, криеща истината за връзката между Джанис и Ана, е завладяваща история за дълбока травма в историята на Испания. Персонажът на Крус е сложна личност – наранена, но пленителна героиня, която се озовава в морално и емоционално подвеждаща ситуация. Тя е разкрита в противовес на Ана, изиграна от сияйната дебютантка Милена Смит – актриса-откритие. Тя привнася осезаема невинност, болка и копнеж към този сложно изтъкан портрет на женствеността и майчинството.

Киномания: Човешкият глас

Започваме с Алмодовар и продължаваме с Алмодовар. Първи англоезичен филм за испанеца. И първа колаборация между него и Тилда Суингтън (гледайте нейно интервю със Стивън Колбер) в главната роля. Как човек да пропусне подобна комбинация? Жена наблюдава как отминава времето, застанала край куфарите на доскорошния си любовник, за когото се предполага, че ще дойде да ги вземе, но така и не пристига. Край нея се щура кучето й, което не е разбрало, че стопанинът му го е напуснал. Две живи същества са принудени да се справят с изоставянето. За трите дни на очакване жената излиза от дома си само веднъж – да си купи брадва и туба с бензин. Тя преминава през всякакви настроения – от безпомощност до отчаяние и загуба на контрол.

Киномания: Френският бюлетин

Това е един от филмите, който очакваме още от миналата злощастна година. С отлагане, десетият филм на Уес Андерсън получи своята премиера първо на фестивала в Кан, а от този месец и по кината в цял свят. Действието на „Френският бюлетин“ се развива в измисления град Ennui-sur-Blasé. А историята се завърта около последния брой на европейското издание на Либърти, Канзас Ивнинг Сън. Това е новинарски седмичник за теми от света на политиката, изкуството – високото и халтурата – модата, изтънчена кухня, питиета и разнообразни човешки истории от крайните квартали. Екипът на списанието е воден от Артър Хоруиц-джуниър, в ролята е любимецът на Андерсън – Бил Мъри. Та, екипът обръща поглед към три от най-известните си и интересни истории. Това е първи филм-антология за американския режисьор и ние сме нетърпеливи да го видим.

Киномания: Домът на Gucci

Тази година е силна за режисьора Ридли Скот. Това е вторият му филм. Вдъхновен е от шокиращата истинска история на империята зад италианската модна къща Gucci. Зрителите ще усетят какво означава да носиш това име, каква е неговата цена и колко далеч би стигнало едно семейство, за да получи контрол и власт. Ще станем свидетели на три десетилетия, изпълнени с любов, упадък, амбиция, предателства и отмъщение, водещи до трагичен край – убийство. В центъра на историята е чаровната и интелигентна Патриция. Тя е омъжена за Маурицио Гучи – внук на създателя на Gucci и един от наследниците на компанията. Патриция навигира натовареното с изключително високи залози развитие на иконичната марка. Също така се бори с всички сили и за надмощие над основните фигури в семейния бизнес: съпруга й, хитрия му чичо Алдо, предприемчивия му братовчед Паоло и старомодния му баща Родолфо. Филмът е воден от съзвездие изключителни актьорски таланти, сред които носителите на множество награди и номинации – Лейди Гага, Адам Драйвър, Джаред Лето, Джеръми Айрънс и живата легенда Ал Пачино. „Домът на Gucci“ ще ни потопи в един забележителен, изкусителен свят на богатство, стил и власт. Зад всичко това обаче се крие грозната истина за най- първичните и низки човешки страсти.

Киномания: Брак по италиански

Един от страхотните филми на италианския режисьор Виторио Де Сика! Лентата е с участието на младите и сексапилни Марчело Мастрояни и София Лорен. Сладкарят Доменико приютява проститутката Филумена, за да му бъде едновременно прислужница и любовница. Преструвайки се, че е на прага на смъртта, тя успява да го прилъже да се ожени за нея. Той се опитва да анулира брака, но Филумена му казва, че има три деца, едно от които е негово. Де Сика подсилва почти пиранделовите тонове на оригиналния текст с присъщата си ирония и режисира един от най-успешните си филми. В петия си съвместен проект (от общо 11) великите Лорен и Мастрояни правят едни от най-паметните си роли. А София Лорен просто е родена за героиня на класика на италианската драматургия Едуардо де Филипо.

Френска връзка

Киномания: Анет

„Фестивалът на френския филм“, както е наречена тази част от програмата, предлага много и разнообразни заглавия – от модерното френско кино до добрите стари класики. „Анет“ е от новите заглавия. Филм на режисьора Лео Каракс и филмът, който откри тазгодишния фестивал в Кан. Мелодраматичен и силно театрален, „Анет“ е една истинска оперета на кино. Ан е оперна примадона, а съпругът й Хенри е гневен шоумен, обожаван заради грубите си шеги. Двамата са дълбоко влюбени, но уникалните дарования на необикновената им дъщеря Анет разкриват нещо по-грозно и унищожително в сърцевината на отношенията им. Френският анархист-романтик Каракс се завръща, за да удовлетвори и провокира зрителите с неистово разрушаване на клишетата на филмовия мюзикъл. Сценарият е с песните на братята Рон и Ръсел Маел от култовата група „Спаркс”. „Анет съчетава визуална изтънченост и целенасочено популистка игра с жанровите кодове, което го превърна в един от най-обсъжданите филми на годината.

Киномания: Кръстоносният поход

Третият режисьорски филм на Луи Гарел е вълнуващ, екстравагантен и освежаващ. Това не му пречи да бъде сериозно ангажиран с екологичната тематика. Абел и Мариан откриват, че 13-годишният им син Жозеф тайно е продал някои семейни ценности, също като стотици деца по света, обединени от каузата за финансирането на мистериозен проект, свързан със спасяването на планетата ни. Идеята на Жан-Клод Кариер датира отпреди изявите на Грета Тунберг. Актуално звучи именно във време, когато темата за климатичните промени вълнува огромна част от младежите по света. Пречупвайки сериозния проблем през хумор и опит за вникване в различните му аспекти, Луи Гарел позволява на зрителя да не се чувства „премазан“ от поуката.

Киномания: Пътят на едно разглезено дете

Една от класиките с Жан-Пол Белмондо от режисьора Клод Льолуш. Сам е отгледан в циркова среда, а по-късно е принуден да се преквалифицира в бизнесмен. След като навършва 50 години обаче, уморен от работата и многобройните си роднини, той бяга в Африка. Но ето, че миналото го застига в лицето на един от бившите му служители. Първа възможност за Жан-Пол Белмондо да влезе в кожата на мъж на своята възраст. Tой демонстрира неподправената си класа в един филм, който Клод Льолуш насища с главозамайващи кадри, необикновени режисьорски решения и превъзходни диалози. Сред неустоимата емоция и брилянтния комизъм се формира една от „невъзможните“ екранни двойки: Белмондо и Ришар Анконина. Двамата се допълват съвършено и талантът им озарява тази история за шанса сам да изковеш съдбата си.

Киномания: Сияние за жена

Още една класика този път по романа на Ромен Гари. Режисьорът Коста-Гаврас напуска за кратко пределите на ангажираното кино, за да екранизира едноименния роман на Ромен Гари, разказващ за емоционалната драма на две отчаяни души. Мишел се скита из Париж, докато тежко болната му съпруга избира да сложи край на мъките си. На улицата той среща Лидия, изгубила дъщеря си преди шест месеца в автомобилна катастрофа… Ив Монтан е внушителен в душевното си страдание и болезненото осъзнаване на ситуацията. Роми Шнайдер е пленителна като уморена жена, опустошена от загубата и отчуждението в семейството си. Действието на филма се развива в една нощ и създава усещането, че сме попаднали в мрачен сън, на ръба между реалността и бездната на депресията. Разтърсващо преживяване.

Фестивал на фестивалите

Киномания: Белфаст

За три десетилетия филмова кариера, Кенет Брана ни пренесе от селенията на Хенри V до тези на Тор, преминавайки през убийствените интриги в Ориент Експрес. Действието на най-новия му филм се развива в доста по-реален и познат за този голям артист свят. Кръстен на родния му град, Белфаст е най-личният и въздействащ филм на Брана досега. Драма за израстването, ситуирана в края на 60-те години – бурен период за Северна Ирландия. „Белфаст“ разказва историята на младия Бъди, преминаващ през работнически стачки, радикални културни промени и сектантско насилие. Бъди мечтае за бляскаво бъдеще, чрез което да се измъкне далеч от ежедневните проблеми. Докато това се случи обаче, той намира утеха в общуването с чаровните си родители и виталните си баба и дядо. Брана е създал филм, педантично точен в пресъздаването на конкретно време и място, а великолепните актьори изпълват всяка сцена с енергия, своенравие и сърцатост.

Киномания: Герой

Новият филм на двукратния носител на „Оскар” Асгар Фархади е модерна морална притча за изкупление и уважение. След като преживява затруднения и не успява да изплати навреме свой дълг, Рахим се озовава в затвора. Когато ненадейно му дават двудневен отпуск за добро поведение, той използва времето, за да реши проблема си, разчитайки на добрата воля на своя кредитор. Нещата обаче не се случват както Рахим се надява. С тази завладяваща драма почитаният ирански режисьор Асгар Фархади се завръща на плодовитата филмова почва в своята страна. Заснет в културно значимия град Шираз, Герой“ разказва съвременна притча за морални дилеми и омаловажени ценности, с типичните за стила на режисьора енергичност и бавно нагнетявано напрежение. Работейки с перфектно подбрани актьори, майсторът Фархади отново прави от своя филм събитие.

Киномания: Островът на Бергман

Форьо е шведският остров в Балтийско море, на който дълги години е живял и снимал много от великите си филми Ингмар Бергман. Островът отдавна се е превърнал в място за поклонение от страна на киноманите. Младата режисьорка Крис и по-възрастният й съпруг, вече утвърденият в занаята Тони, са резиденти по творческа програма на острова. Там те отдават почитта си на майстора, усамотяват се и всеки работи по своя сценарий. Миа Хансен-Льове деликатно наблюдава нарастващите разочарования в двойката, отдавайки почит към Сцени от един семеен живот“ на Бергман. С впечатляващ повествователен обрат, сякаш повлиян от „Персона, тя трансформира филма в магически романтично-еротичен лабиринт. Крипс и Рот изразяват болките на брачната интимност с трогателна лекота. Майсторската режисура на този филм напомня, че Бергман, често осмиван като поет на страданието, е бил също и гений на комедията.

Киномания: Наелектризиращият живот на Луис Уейн

С класовите си противоречия и безкрайна отдаденост на благоприличието, Англия от късната Викторианска епоха неизбежно ражда откровени ексцентрици. Сред тях определено се откроява Луис Уейн – комерсиален художник от висшите класи, обсебен от електричеството и котките. За известен период от време сякаш всяко британско домакинство е притежавало принтове на неговите котешки рисунки, които варират от реалистични до откровено психеделични. Режисьорът Уил Шарп и неговият съсценарист Саймън Стивънсън елегантно балансират комичния чар на визиите на Уейн. Те са представени находчиво с бъбриви котки, с болезнените факти за неговото падение към бедност и лудост. Бенедикт Къмбърбач, забавен и трогателен в главната роля, си партнира с лекота с Клер Фой, като неговата съпруга и муза Емили. Андреа Райзбъро и Тоби Джоунс са начело на превъзходния поддържащ актьорски ансамбъл. Специално отбелязване заслужава и операторската работа на Ерик Уилсън, чиято деликатна чувственост е достойна за житейската отдаденост на Уейн към красотата.

Киномания: Най-лошата личност на света

30-годишна жена е насред екзистенциална криза. Тя се лута между кариерата, романтичните си избори и нежеланието за самоопределение. Юлие не е човек, склонен към обвързване. Виждаме я на 30-ия й рожден ден, на ръба да зареже дългогодишния си приятел. Скоро разбираме, че емоционалното непостоянство е най-сигурната й характеристика. Дори и да изглежда леко фрустриращо в началото, отказът й да се впише в клишета започва да ни харесва, макар тази нейна съпротива да й коства скъпо. Йоахим Трир демонстрира уникалната способност да улавя новите възможности, предоставени от младостта, в цялата им завладяваща еуфория. Импулсивно посещение при потенциален нов любовник се превръща в една от най-романтичните и магически сцени в киното напоследък. Това, което прави Юлие толкова очарователна героиня, е екзистенциалният й отказ просто да приеме това, което й се случва. Несъкрушимата й независимост я прави духовна родственица на персонажа на Жан Моро от „Жюл и Жим“, но тя е напълно оригинална личност. Усилията й да намери себе си превръщат Юлие в незабравим персонаж.

Киномания: Маестро Енио Мориконе

Завършваме нашата селекция с един документален филм от един майстор за друг майстор. Джузепе Торнаторе разказва с думи, кадри и музика за Енио Мoриконе. „Маестро Енио Мориконе“ е портрет на най-популярния и плодовит филмов композитор на XX век, най-обичан от световната публика, двукратен носител на „Оскар” и автор на над 500 незабравими филмови партитури. Филмът представя маестрото чрез свидетелства на артисти и режисьори, работили с него, чрез неговата музика и уникални архивни кадри. Лентата разкрива и по-малко известни факти за великия композитор. Такива са неговата страст към шаха, тайнствено свързан с музиката му. Както и произхода от реалния живот на някои от неговите музикални хрумвания, като рева на койота, вдъхновил го за основната тема на „Добрия, Грозния и Лошия“. Непрестанната склонност към изобретяване е провокирана от постоянната му любов към абсолютната музика и неуморното му експериментиране.

Ако се чудите за какво е писал нашият блогър Зорница Аспарухова предната седмица, може да разберете оттук

 

 

Коментари

Сподели
Открих писането, когато бях в гимназията. Четенето, когато бях на 5 години. Киното ме откри някъде между двете. Към тях добавяме котки, пътувания, бързо каране на коли и безобразно дърдорене. Заради последното аз и още двама мои колеги имаме подкаст за кино „Тихо, филмът започва“ в webcafe.bg. За останалите си страсти има различни платформи. Тази тук е една от тях. Надявам се да ви бъде толкова интересно, колкото и на мен.
Leave a Comment

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *