Тайните на фууд стилистите в киното

Любимите герои ни стават по-любими, когато ги видим да правят неща като нас – хапване, пийване и други такива човешки радости. „Изиграването на хранене“ се приема като част от филмовия процес. То намалява дистанцията със зрителя и повишава емоционалния заряд на сцената. Този процес понякога може да създаде немалко главоболия на филмовия екип. Какво, кога и колко дълго трябва да яде персонажът не са единствените проблеми. Всичко трябва да изглежда свежо, апетитно и достоверно. А това го могат само едни хора – фууд стилистите или още известни като „фокусниците“ на снимачната площадка. Те обаче не създават гълъби от кърпи, а умеят да превръщат смачкани варени картофи в изкусителен сладолед. Ето още от тайните на тези творци…

Работят с истинска храна

Преди време във филмите са се ползвали повече наподобяващи продукти – като бял латекс за прясно мляко и восък за коричката на препечено пиле. Днешните режисьори търсят повече реалистичност. От една страна, защото искат актьорите да имат по-достоверно взаимодействие с ястията. А от друга, заради повишеното качество на съвременните камери и екрани, които показват всичко в детайл. Пластмасови храни могат да се появят само като фон, когато са по-малко видими и са на дефокус.

Има и една тънкост. Истинската храна не е съвършена, така че специалистът трябва да мисли и за това как би изглеждало ястието, ако е сготвено наистина. Това е тенденция и при заснемането за реклами. Търси се ефектът „по-малко перфектно“, защото на хората вече им е писнало да се разочароват, когато храната в чинията от ресторанта не отговаря на тази от страницата в списанието.

Поръчват с размах

Когато стилист на храна има нужда от стрък магданоз, има предвид 10 връзки. Това е така, защото не се знае в какъв вид точно продуктите ще пристигнат и дали няма да потрябват за нещо друго. Разрязването на пуйка може да изисква и две дузини птици, ако актьорът не се справя с рязането. Фууд стилистите обикновено имат отработени отношения с доставчиците, които знаят какво се търси като размер, форма и цвят, без синини и вдлъбнатини и без замръзнал грах.

Другата причина за разхищителните поръчки е, че фууд специалистите уважават безопасността на храната. Температурата и условията не трябва да влошават качеството на консумирания продукт. Така например, поради бързото разваляне на рибата, в ролята на сьомга често е диня. Сладоледът също е една от капризните храни. Често е имитиран от крем меренге, който не се топи или от разтопено масло със захар. Понякога се ползва и студен аерозолен спрей, чието основно приложение е охлаждане на електроуреди.

Рядко хвърлят храна

Актьорите похапват пред камерата, но после има угощение за екипа! Фууд стилистите осигуряват кетъринга. Понякога самите изпълнители на ролите пропускат храненията извън снимките, за да могат да похапнат, докато играят.

Не рядко специалистите по храна работят и по няколко проекта на ден. В такъв случай те рециклират. Каквото може да бъде ползвано, се ползва. При рекламите не е точно така. Там има далеч повече неизползвана храна, заради желанието за перфектни продуктови кадри и изискванията на отделните брандове.

По-скоро жени

Преди фууд стайлингът да се превърне в професия през 90-те години на 20-ти век, повечето наемани да приготвят храна за пред камерата са били специалисти в областта на домашната (или семейната) икономика – предимно жени. След това задачата се прехвърля към отговорниците за реквизита, но повечето били момчета и не можели да сварят и яйце.

90-те години се свързват и с появата на повече мултикамерни телевизионни програми. Така започва да се приготвя далеч повече храна за ефир. В същото време нарастват и индивидуалните предпочитания и капризите на актьорите. Изведнъж някои се оказали вегетарианци, други вегани, трети не консумирали захар, четвърти били на нисковъглехидратно меню и т.н. Това допълнително провокирало нуждата от специалист.

Днес, за да бъдеш нает като такъв, трябва да имаш контакти в индустрията и стабилна кулинарна подготовка. Започва се като стажант, след това асистент и накрая стилист. За да си добър такъв, основното е да можеш да готвиш, да създаваш и да работиш бързо и под напрежение.

Говорят на хибриден език

Фууд стилистите имат свой език, микс от кино жаргона и готварските термини. “Героят” е храната, описана в сценария, която попада на преден план пред актьора. “Хапни и се усмихни” означава изпълнителят на ролята да опита храната и да изрази задоволство от консумацията. “За целия ден” се приема като общия брой необходими продукти. Например, ако са нужни 5 пилета за сета, се казва „5 за целия ден“.

Не приготвят просто храна

Понякога им се налага да приготвят и научно-фантастична храна. Тогава измислят порции от бъдещето, за каквито още не сме и помисляли. Също така трябва да се грижат и не само за това, което ще бъде погълнато, но и за това, което ще бъде върнато. Така например актрисата Рийз Уидърспун “повръща” смес от краставици и магданоз по време на “Големи малки лъжи”. Така този асоциативно неприятен процес се превърнал в нещо вкусно и ароматно, и за нея, и за околните.

Имат сериозно оборудване

Да си представим собствените кухни. Фууд стилистите трябва да имат 10 пъти повече уреди. Сред тях са пинсети, ножици, четки, ножове, шпатули, мокри кърпи, спринцовки, линии, пръскачки и какво ли още не. Някои специалисти задължително добавят и глицерин – за повече блясък. Други работят само с бял керамичен нож, за да виждат какво правят и за да не нарушават снимачния процес, когато осветлението е приглушено. Трети са си направо номади и разполагат със собствени кухни на колела – с фурна, хладилник, микровълнова, грил, фризер, табли, склад, генератор и всичко останало.

Не спират да импровизират

Със започването на продукцията екипът по реквизита разпраща въпроси към актьорите относно техни алергии или режими. Шеф готвачите умело адаптират рецептите за техните нужди. Суровото месо от “Ханибал” е от булгур и вода. Понякога се налага и бързо да трансформират порциите. Случвало се е предварително планираните кюфтенца към порция спагети да се превърнат в бекон за закуска. По време на снимките на “Гузен негонен” Барбра Страйсънд първоначално хапва истински пържоли по време на надяждането. Но по сценарий накрая е трябвало да преглъща скорострелно. Така стековете са заменени със запечени парчета диня.

Ако имате апетит за още от света на киното, с радост ви поднасяме две свежи и добре приготвени статии, посветени на костюмите и кастинга в киното. Четете и се вдъхновете! 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

Сподели
Галина Дъбова е професионален копирайтър и активен спортист. Тя вярва, че менталното и физическото развитие са неделимо цяло. Във филмите намира вдъхновение и сюжети, за които да разказва. Пише за кино и търси връзката му с другите изкуства вече над 10 години.
Leave a Comment

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *