За да не сте чували името на Сам Мендес, това означава, че в последните два месеца сте били някъде, където няма достъп до интернет и телевизия. Това е режисьорът на 1917 – един от най-номинираните филми на 92-те награди „Оскар“ и носител на 3 статуетки.
Историята на Мендес
След като гради успешна кариера в театъра и Бродуей, на 34-годишна възраст Сам Мендес решава да смени попрището. Така в навечерието на новото хилядолетие той дебютира в киното. Филмът е „Американски прелести“, който му носи първи „Оскар“. Трябва да минат точно 20 години, за да може той да получи втора номинация.
В дългия си 20-годишен път из седмото изкуство, Мендес се е доказал като различен и не принадлежащ към някой определен жанр режисьор. Освен това той е и страшно избирателен. С близо 20 години опит зад камерата, Сам Мендес произвежда точно 8 пълнометражни филма. Освен това една телевизионна версия на „Кабаре“ и една реклама на бранда Louis Vuitton. Ироничното е може би, че рекламата излиза точно година преди епичния „1917“, който режисьорът изгражда заедно с известния оператор Роджър Дийкинс.
„1917“
“1917” разказва историята на две млади момчета по времето на Първата световна война. Те получават задача да занесат писмо до друг батальон и да спрат 1600 човека да влязат в битка, която е капан. Нищо и никаква история, ще кажат хората, вдъхновена от мемоарите на дядото на Сам Мендес, в които той описва свои лични преживявания от войната.
Историята, разбира се, е измислена, но е посветена на всички онези хора, които носят съобщения по време на битките. Това е първият филм в кариерата на режисьора, в който той се включва активно и в писането на сценария, заедно с Кристи Уилсън-Кеърнс.
“Винаги са ми били интересни историите за войната на дядо ми, но тогава бях много малък и не мисля, че съм разбирал какво точно значи война. Нашият филм е художествен, но с много сцени и аспекти, повлияни от истории на дядо ми и негови приятели. Идеята един човек да занесе съобщение от едно място на друго беше останала с мен през годините и стана основа на “1917”.
Екипът на „1917“
Кристи и Сам Мендес, заедно с продуцента на проекта Пипа Харис, започват работа по сценария на „1917“, като събират истории и писма на войници от периода. Включително посещават и голяма част от местата, за които пишат по време на подготовката си.
Най-впечатляващото в „1917“ остава операторската работа. Роджър Дийкинс дългогодишен оператор в Холивуд, който стартира кариерата си като снима най-известните филми на братя Коен, има точно 15 номинации за „Оскар“. И тази година се сдоби с втората си награда. Първата идва през 2018-а, когато печели статуетката за „Блейд Рънър 2049“.
Сам Мендес и Роджър Дийкинс са работили по няколко филма заедно – “Снайперисти”, “Пътят на прoмените” и “007 Координати: Скайфол”. За “1917” идеята от самото начало е филмът да бъде сниман като да изглежда в един кадър. За целта Дийкинс и екипа му имат нелека задача, която включва невероятни акробатики и почти всякакви превозни средства, с които камерата да се движи, както и техники за скриване на всичко, което не трябва да се вижда, защото редовно присъстват кадри на 360 градуса.
“Тъй като действието на филма е предимно навън, бяхме много зависими от времето и светлината. Като начало нямаше как да осветим сцените, тъй като като бягаш надолу в окопите и камерата се върти на 360 градуса, няма къде да сложиш лампа. Снимахме сцените подред и чакахме облаци, за да може да имаме еднаква светлина. Когато беше прекалено слънчево, вместо да снимаме, репетирахме.”
„1917“ на Сам Мендес е не просто един от големите на 92-рите награди „Оскар“. Той е емоционален и въздействащ. Зрелищен и интимен, той трябва да се види на голям екран. Нещо, което ви приканваме да направите.
Коментари