По костюмите ще ги познаете

Всички знаем фразите „По дрехите посрещат…“ или „По обувките ще те познаят“. Но замисляли ли сте, че същото важи и за киното? Дизайнът на костюми е неделима част от филмовия процес, макар често да остава в сянка. А не помним ли често героите именно заради облеклото и външния им вид? Въпреки че специалистите в областта имат ключова роля в изграждането на запомнящи се и достоверни персонажи, те са по-малко признати и разпознати от актьорите и режисьорите.

Костюмите в киното

Костюмите допринасят за разказването на историята и дават представа за героя и света около него. Дрехите носят информация за времевия период, професията на героя, финансовия му статус и други важни за действието характеристики. Реално няма шаблон, тертип, универсален подход, съвети и правила. Не е работа като по калъп. Всеки филм има свой стил, който дизайнът на костюми допълва с реализъм или отличимост.

При избора на външния вид се преценят основно две неща – дали героят трябва да се слее или да изпъкне в обкръжаващата го среда.

Героите и костюмите

В „Уили Уонка и шоколадовата фабрика“ (1971) костюмите на повечето герои са в синхрон с облеклото от края на 19 XIX век. Докато сакото на Уили Уонка (Джийн Уайлдър) е препратка към бъдещ свят. Това подчертава, че героят е не само извън времето си, а далеч напред. Той се отличава благодарение на колорита си.

Ако го сравним с героя на Джони Деп от „Чарли и шоколадовата фабрика“ (2005), тенденцията за „извън реалността“ остава. Но тук водещият персонаж има по-скоро собствена футуристично-карикатурна реалност в контраст с външния свят.

Макар различния подход, постиженията и на двата филма в дизайна на костюми са безспорни и впечатляващи.

В “Бони и Клайд” (1967) с костюмите също е търсена отличимост от средата. Въпреки че действието се развива през 30-те г. на XX век, стилът на криминалното дуо ги изпраща в 60-те г., като по този начин подчертава, че героите не се вписват в установените норми. Те са по-близки до младите хора в периода на заснемане на историята.

В “Джанго без окови” (2012) зад идеята героят на Джейми Фокс да е със светлосин костюм е било закодирано желанието да бъде признат като свободен човек.

Майкъл Корлеоне (Ал Пачино) в “Кръстникът” (1972) първоначално е с военна униформа, за да се подчертае нежеланието му да се впише в мафията. С развитието на характера и сюжета, вече го виждаме в класически костюм. Знак за принадлежност към мафията.

Подробен видео разказ може да гледате ТУК.

Освен отношение към заобикалящата действителност, костюмите показват и историческия период, в който е поместен героят.

Костюми от миналото

Един от най-награждаваните и продавани филми за всички времена, „Отнесени от вихъра“ (1939), се  развива в периода на Американска гражданска война. Дрехите на Скарлет О‘Хара (Вивиан Лий) отразяват събитията по това време и детайлно описват опустошителните последици. Облеклото й е метафора. Чрез него се подсказва също надеждата за възстановяване и по-добрите времена, които предстоят след приключването на размириците.

Костюми от бъдещето

В култовата поредица “Междузвездни войни” вниманието е насочено към фабулата, героите и специалните ефекти. Не бива обаче да забравяме и ролята на костюмите за успеха на продукцията. Така например, външният вид на принцеса Лея (Кари Фишър) е трябвало да бъде съчетание между извънземен произход и традиционната представа за кралска особа на тогавашния човек. Целта била да я приемаме както от този, така и от друг свят. Костюмите на останалите персонажи – генерали, роботи, войници, също са необикновени. Във всяко отношение те са символично натоварени и отразяват същността на героя. Облеклото на Люк Скайуокър (Марк Хамил) е вдъхновено от бойните изкуства, докато на учителя му Оби-Уан Кеноби (Алек Гинес) – от одеждите на монасите.

Костюми от настоящето

Тънкост при дизайна на костюми, когато филмът е позициониран в настоящето, е, че създателите им трябва да мислят не за сегашния момент, а за периода, когато филмът ще бъде пуснат. След заснемането, монтажа, корекциите. По време на излизането на екран продукцията трябва да изглежда актуално, а не демоде. От тази гледна точка се смята, че дизайнерите на костюми предсказват модата няколко години напред.

Такъв случай е „Осмата миля“ (2002 г.). Ако го съпоставим с предишните филми, нищо впечатляващо. Но именно това е било целта. Джими „Заека“ (Еминем) е обикновено момче с качулка. Самороден талант, който не изпъква външно. За камерата важно е неговото лице. И, разбира се, какво се случва отвътре.

Както сами вече може да се убедите, някои костюми са толкова популярни, колкото и самите филми. Ето и една класация с безупречни примери:

И ако вече сте приключили с материала, погледнете към обувките си. Представят ли ви добре?

Имате ли нужда от още статии, свързани със света на киното? Ако отговорът ви е „ДА!“, тогава може да разгледате следните материали: 

 

Коментари

Сподели
Галина Дъбова е професионален копирайтър и активен спортист. Тя вярва, че менталното и физическото развитие са неделимо цяло. Във филмите намира вдъхновение и сюжети, за които да разказва. Пише за кино и търси връзката му с другите изкуства вече над 10 години.
Leave a Comment

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *