Наградите „Оскар“ 2024: Номинации, разочарование и рекорди

Неда Ковачева Неда Ковачева

Между обявяването на номинациите за „Оскар“ и връчването на самите отличия се получава един специфичен вакуум, в който всички филмови събития, били те малки или големи, минават някак между другото.

Колкото и да са критикувани през последните години и да се говори за „загуба на значението на наградите „Оскар“, това продължава да са най-значимите филмови отличия в световен мащаб.

Доказват го последните номинации, които бързо-бързо успяха да „разочароват“ мнозина и да направят завинаги щастливи още повече хора.

Разочарованите от номинациите за Оскар тази година

Една от основните причини тази година да има „сърдити“ е фактът, че режисьорът на „Барби“ Грета Гъруиг и главната звезда във филма Марго Роби не получиха номинации съответно за режисура и главна женска роля.

Другият „шок“ дойде с липсата на номинация за Леонардо ди Каприо за ролята му в „Убийците на цветната луна“. Липсите на горепосочените номинации предизвикаха силно недоволство сред киноманите и филмовите хора по целия свят.

Така или иначе няма как всички да бъдат доволни. С изключение на екипа на „Опенхаймер“. С рекордните 13 номинации, сред които за всички най-важни категории, епосът за „бащата на атомната бомба“, режисиран от Кристофър Нолан, се очертава като тоталният доминатор спрямо „Барби“.

Макар двата филма да тръгнаха с абсолютно равен старт, а експертите да им даваха едва ли не еднакви шансове за успех, бързо стана ясно, че на финала „Опенхаймер“ ще дръпне сериозно.

Номинации за „Оскар“ за най-важните категории

Нека да видим кои заглавия и творци ще се борят за заветните статуетки в основните категории:

Най-добър филм: „American Fiction”, „Анатомия на едно падане“, „Барби“, “The Holdovers”, „Убийците на цветната луна“, „Маестро“, „Опенхаймер“, „Минали животи“, „Клети създания“ и „Зона на интерес“

Най-добър режисьор: Жюстин Трие за „Анатомия на едно падане“, Мартин Скорсезе за „Убийците на цветната луна“, Кристофър Нолан за „Опенхаймер“, Йоргос Лантимос за „Клети създания“ и Джонатан Глейзър за „Зона на интерест“

Най-добър адаптиран сценарий: Корд Джеферсън за „American Fiction“, Грета Гъруиг и Ноа Баумбах за „Барби“, Кристофър Нолан за „Опенхаймер“, Тони МакНамара за „Клети създания“ и Джонатан Глейзър за „Зона на интерес“

Най-добър оригинален сценарий: Жюстин Трие и Артур Харари за „Анатомия на едно падане“, Дейвид Хемингсън за „The Holdovers”, Брадли Купър и Джош Сингър за „Маестро“, Сами Бърч за „Май Декември“ и Селин Сонг за „Минали животи“

Най-добър актьор в главна роля: Брадли Купър в „Маестро“, Колман Доминго в “Rustin”, Пол Джиамати за “The Holdovers”, Килиън Мърфи за „Опенхаймер“ и Джефри Райт за “American Fiction”

Най-добър актьор в поддържаща роля: Стърлинг К. Браун за “American Fiction”, Робърт де Ниро за „Убийците на цветната луна“, Робърт Дауни-младши за „Опенхйамер“, Райън Гослинг за „Барби“ и Марк Ръфало за „Клети създания“

Най-добра актриса в главна роля: Анет Бенинг за “Nyad“, Лили Гладстон за „Убийците на цветната луна“, Сандра Хюлер за „Анатомия на едно падане“, Кери Мълиган за „Маестро“ и Ема Стоун за „Клети създания“.

Най-добра актриса в поддържаща роля: Емили Блънт за „Опенхаймер“, Даниел Брукс за “The Colour Purple”, Америка Ферера за „Барби“, Джоди Фостър за „Nyad” и Да‘Вайн Джой Рандолф за “The Holdovers”

Любопитни факти за наградите „Оскар“ 2024

В актьорските категории 10 от номинираните за първи път имат това щастие (Емили Блънт, Даниел Брукс, Стърлинг К. Браун, Колман Доминго, Америка Ферера, Лили Гладстон, Сандра Хюлер, Килиън Мърфи, Да‘Вайн Джой Рандолф и Джефри Райт).

Лили Гладстон стана първата индианка, номинирана за „Оскар“ в историята на най-големите американски филмови награди.

Колман Доминго и Джоди Фостър пишат нова страница в историята на наградите на Американската академия. За първи път двама актьори с открита гей сексуална ориентация са номинирани за роли, в които играят също хора с гей ориентация.

Робърт де Ниро „задмина“ Одри Хепбърн в „категорията“ за най-дълъг период между първата и последната номинация в кариерата на един актьор. За Де Ниро този период вече е 49 години.

Сандра Хюлер е първата немска актриса, номинирана за „Оскар“ за най-добра главна роля от 1938 г., когато номинация получи Луис Райнер.

Нито един от актьорите, номинирани за награда през миналата година, не е номиниран и тази.

За първи път от 1931 г. всички номинирани в актьорските категории са на възраст над 30 години.

За първи път в историята на наградите „Оскар“ три от номинациите за най-добър режисьор са за жени.

Мартин Скорсезе стана най-възрастният номиниран в категорията за най-добър режисьор. Той е на 81 години.

76 Международен фестивал в Кан: Награди, акценти, „Добре дошъл отново, Джони Деп!“
Мартин Скорсезе, снимка: Rita Molnár/CC BY-SA 2.5

За първи път от 20 години насам номинациите в категориите за дизайн на костюмите и дизайн на продукция съвпадат напълно.

Композиторът Джон Уилямс получи своята 49-а номинация за най-добра музика.

„Мисията невъзможна: Пълна разплата – част първа“ е първият филм от поредицата „Мисията невъзможна“, който получава номинация за „Оскар“. В случая – за звукови и визуални ефекти.

„Оскар“-ите и вечната им слава

На 10 март ще бъдат връчени наградите „Оскар“ и за поредна година ще развълнуват филмовото море в световен мащаб.

Независимо кой колко ги харесва и кой колко ги оценява, отличията на Американската филмова академия са най-силният маркер за важните социални положения в художествен, политически и дори естетически план. Затова и всяка номинация (или липсата ѝ) предизвиква бурни реакции и големи надежди.

Някои по-фанатизирани ще гледаме бляскавата церемония на живо, а други ще изчакат няколко часа, за да разберат кои са филмите, получили най-желаната статуетка в киното. Светът обаче неминуемо ще говори за големите победители. Кои ще са те? Ще разберем съвсем скоро.

Коментари

Share This Article
Аз съм Неда Ковачева и обичам да пиша за кино, телевизия, изкуство, а понякога и за всичко останало. Завършила съм "Кинознание" в НАТФИЗ и съм работила във вестници, списания и различни онлайн медии. Вярвам, че пишещите хора в България трябва да са откровени, дори когато истината не е в съзвучие с масовото мислене.
Leave a Comment

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *